متفرقه

معرفی انیمیشن های سرگرم کننده

فاوست (1994)

اقتباسی بسیار آزادانه از افسانه قدیمی مردی که روح خود را به شیطان فروخت.

انیماتور آوانگارد، جان سوانکماجر، برای ارائه یک رفتار سوررئالیستی و مدرن از افسانه فاوست، از صداگذاری و اکشن زنده استفاده می کند.

این برداشت سورئال از تمثیل کلاسیک گوته، داستان فاوست ناخواسته را روایت می کند که قبول می کند در صورتی که روح شیطانی حیله گر بتواند وعده ۲۴ سال زندگی حماسی را در ازای آن بدهد، روح خود را تسلیم شیطان کند.

ارباب حلقه ها (1978)

با نگاهی به گذشته که توسط سه گانه لایو اکشن بی نظیر پیتر جکسون به ما ارائه شده است، آسان است – هرچند شاید ناعادلانه – بگوییم که این تلاش قبلی درسی است در مورد اینکه چگونه سه گانه تالکین را برای صفحه نقره ای اقتباس نکنیم. حقیقتاً، نسخه متحرک باکشی اشتباهات زیادی دارد و همچنین به طور ناگهانی در میانه‌ی داستان متوقف می‌شود. (به نقل از آنی هال: “غذا در اینجا وحشتناک است – و چنین بخش های کوچک!”). اما حتی با وجود محدودیت‌هایی که داشت، این نسخه از سرزمین میانه اولین نسخه‌ای بود که بسیاری از بینندگان جوان تجربه کردند و به طرفداران تمام عیار فانتزی تبدیل شدند. و باکشی تنها برای همین خدمت شریفی کرده است.

شاه و مرغ مقلد (1980)

یک اقتدار کمتر از هایائو میازاکی ادعا کرده است که این اقتباس فرانسوی از داستان هانس کریستین اندرسن تأثیر عمده ای بر نسلی از انیماتورها داشته است. ما به سلیقه و قضاوت میازاکی سان اعتماد داریم. شما هم باید. حیوانات سخنگو به سبک دیزنی را تصور کنید که در کنار داستان های علمی تخیلی عجیب، غرور خانواده سلطنتی و تصاویر باواریا قرار گرفته اند، و حس مشترکی که این فیلم برای شما روشن می کند را خواهید دید.

رابین هود (1973)

ممکن است دیزنی به خاطر استفاده از بهترین داستان های عامیانه جهان در قالب تمثیل های اخلاقی تمام آمریکایی (همچنین به شمشیر در سنگ، علاءالدین، مولان، و غیره) بدنام باشد، اما مواقعی وجود دارد که واقعاً کار می کند. رابین هود یک مثال خوب است: تصمیم کارگردان «کتاب جنگل» ولفگانگ رایترمن برای پیوند وسترن هاکی و گاوچران وسترن به Ye Olde England باید به فاجعه منجر می شد، اما فیلم حاصل آنقدر شیرین، آنقدر معمولی و آنقدر دوست داشتنی است که با آن برخورد می کند. مقاومت غیر ممکن می شود بودجه ناچیز به این معنی بود که کل سکانس‌ها و شخصیت‌ها به طور عمده از آثار قبلی دیزنی حذف شده بودند (فقط جان کوچولو را به عنوان یک بالو قهوه‌ای در نظر بگیرید)، اما به نوعی این تنها به جذابیت بی‌تفاوت و سگ پشمالو فیلم می‌افزاید.

کوبو و دو رشته (2016)

نشان پرآب لایکا – و نشان پرآب قابلیت های داستان سرایی استاپ موشن – یک ماجراجویی غرق در فرهنگ ژاپنی است. کوبو تکنیک انیمیشن رویایی و لمسی را با تمام شکوه و شکوه همه جانبه‌اش درک می‌کند و سفر یک قهرمان را در اساطیر شرقی ارائه می‌کند که مانند یک نخ اکشن درجه یک، پر از اسکلت‌های غول‌پیکر، مظاهر شبح‌وار و شمشیر بازی با بند بند سفید است. نادیده گرفتن رنگ سفید روی صفحه سخت است – بازیگران متیو مک‌کانهی، شارلیز ترون و رالف فاینس روی پوستر عالی به نظر می‌رسند، نه چندان وقتی که توجه داشته باشید که آنها در حال بازی شخصیت‌های ژاپنی هستند – اما به همان اندازه سخت است که مهارت استادانه روی پرده را انکار کنید. قهرمان از یک محاکمه چشم نواز به دیگری می پرد.

Ghost in the Shell (1995)

تعداد کمی از فیلم‌ها، اعم از انیمیشن یا غیره، بیشتر از Ghost in the Shell اثر Mamoru Oshii جلوتر از زمان خود بوده‌اند، انیمیشن ژاپنی نمادینی که همه چیز را از ماتریکس و آواتار گرفته تا فرهنگ اینترنتی را پیش‌بینی می‌کرد. این فیلم یک تکنوتریلری متراکم مضحک که در سال 2029 اتفاق می‌افتد، دنیایی را معرفی می‌کند که در آن بدن‌های سایبرنتیک عادی هستند و هکرها می‌توانند از راه دور کنترل افراد درون آن‌ها را به دست بگیرند. با دنبال کردن یک تیم تهاجمی در حالی که آنها استاد عروسکی گریزان را دنبال می کنند، فیلم به عنوان یک فیلم اکشن شیک شروع می شود اما به زودی به نگاهی پیشگوئی به سیالیت هویت در دنیای مدرن تبدیل می شود.

آلیس در سرزمین عجایب (1951)

والت دیزنی مدتها بود که چشمش به اقتباس از لوئیس کارول بود، و زمانی که او این کار را کرد، نتایج آنقدر وفادار بود که به عنوان یکی از عجیب ترین پیشنهادهای استودیو واجد شرایط بود. این فیلم که تصاویر اصلی جان تنیل را در کتاب‌ها تداعی می‌کند، اما با بیش از لمس ناز دیزنی، در مجموع در تسخیر تخیل بصری منحصربه‌فرد کارول و بازی او با زبان است. اما کاملاً نمی‌داند چگونه می‌تواند ادیسه اپیزودیک آلیس دختر مدرسه‌ای خال‌خالی را به دنبال خرگوش سفید به چیزی شبیه به یک داستان رضایت‌بخش تبدیل کند. فقط می توان تصور کرد که مخاطبان پای سیب در آن زمان، محاصره شده توسط کرم های قلیان پف کننده، قارچ های توهم زا، مهمانی چای کلاهک دیوانه و یک ملکه قلب ها که ظاهراً روان پریشان بودند، چه فکری به آن داشتند. متعاقباً در اواخر شب مورد علاقه در میان افرادی بود که از طریق گیاه درمانی کمک می کردند.

قلعه در آسمان (1986)

یکی از زیبا ترین انمیه هایی که وجود دارد و تماشای آن بر تمام کسانی که علاقه به انیمیشن دارند توصیه می شود.

این انیمه یکی دیگر از آثار زیبای میازاکی است که کمتر به آن توجه شده. این داستان روایتی از عشق، آشوب و شرارت دارد که اشک را به دیدگان بینندگان می آورد. این داستان بر خلاف دیگر آثار میازاکی طنز شیرینی دارد که در دیگر آثار او دیده نمی شود البته این طنز به لطمه ای به داستان نزده و کاملا به اندازه است.

داستان روباه (1930)

علاقه مندان به انیمیشن های استاپ موشن باید به دنبال این اثر کمیاب لهستانی در مورد روباهی حیله گر باشند که همه اطرافیانش را فریب می دهد (شما می توانید آن را به طور کامل در یوتیوب ببینید). در سال‌های اخیر کسی جز وس اندرسون که آن را تأثیری اصلی بر روی فیلم «آقای فاکس خارق‌العاده» خود می‌خواند، مورد بررسی قرار گرفته است. این منطقی است: حتی اگر قهرمان ما کمی آدم رذل کلونی است، شما در نهایت او را دوست خواهید داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا