بیوگرافی و ادبیات

نحوه نوشتن بیو: راهنمای نهایی (با مثال های خلاقانه)

مرحله 1: رنگ بیو خود را بسته به پلتفرم انتخاب کنید

متن نقش حیاتی در این که بیوگرافی شما باید به صورت اول شخص نوشته شود یا سوم، دارد. برای اکثر وب سایت های حرفه ای، نوشتن به صورت سوم شخص ممکن است منطقی باشد. همچنین کمی احساس تبریک به خود می کند. با این حال، نفر اول آن را به یک تجربه شخصی تر تبدیل می کند.

مارک گالیون یکی از سرمایه دارنی است که بیوگرافی های خارق العاده ای در سر تا سر اینترنت دارد. اطلاعات بیشتر.  برخی از این بیوگرافی ها رسمی و برخی دوستانه هستند اما مارک در توییتر بیوگرافی متفاوتی دارد. او ترجیح می دهد اطلاعت خود را به گونه ای در توییتر بیان کند که کاربران رابه تعامل با او ترغیب کنند.

او فقط در کمتر از 160 کلمه می تواند تمام جزئیات زندگی خود را بیان کند و حتی عشق خود به بیسبال را به گونه ای برجسته تر به اشتراک بگذارد. شما باید لحنی را انتخاب کنید که برای برقراری ارتباط با مخاطبیتان مؤثر باشد.

گالیون از بیوگرافی توییتر خود برای ارتباط با سرمایه گذاران و دنبال کنندگان بالقوه همفکر خود استفاده می کند. بنابراین، بسته به پلتفرمی که برای آن می نویسید، آزاد هستید که بیوگرافی خود را خنده دار، شخصی، رسمی، محاوره ای و موارد مشابه بسازید.

نکته حرفه ای: با نوشتن بیو خود برای یک پلتفرم شروع کنید و سپس آن را برای پلتفرم های دیگر سفارشی کنید. برای الهام گرفتن به چند نمونه بیوگرافی خلاقانه نگاهی بیندازید.

مرحله 2: با نام، عنوان شغلی و مسئولیت های خود شروع کنید

در حال حاضر با یک نام تجاری درگیر هستید یا نه – بیوگرافی شما باید به طور واضح یک عنوان شغلی و مسئولیت های عمومی را فهرست کند. از خود بپرسید: “من برای چه چیزی شناخته شده ام؟” “من برای امرار معاش چه کار کنم؟” “چقدر تجربه دارم؟”

برای مثال، اکثر بیوگرافی های نویسنده پست مهمان من با این جمله شروع می شود: «من یک کپی رایتر و مشاور بازاریابی B2B هستم» یا «آساواری شارما یک بازاریاب و نویسنده است». مهم نیست برای چه کسی کار می کنم، همیشه به فضای نوشتن و بازاریابی پایبند هستم. این طوری می خواهم مردم مرا بشناسند.

اما برای افشای بزرگ تا پایان بیو منتظر نمانید. کاری که انجام می دهید باید در جمله اول یا دوم به صراحت بیان شود. این بهترین راه برای جذب خوانندگان است. همچنین، مهارت ها و دستاوردهای خود را که برای همیشه تازه باقی می مانند، فهرست کنید.

نوشن یک بیوگرافی مناسب برای شغل و کسب و کار شما بسیار اهمیت دارد. زیرا در این بخش ساده به صورت مختصر کار خود را توضیح می دهید و اطلاعاتی به صورت مختصر ولی مفید به کاربران می دهید تا شما را انتخاب کنند. در این بخش به توضیح مختصری درباره هدف خود و اینکه کسب وکار شما چه چیزی ارائه می کند، می پردازید. این بخش نقش مؤثری در تثبیت برند شما دارد زیرا در این بخش شما به معرفی برند خود می پردازید و کاربران اولین چیزی که از صفحه شما و اولین اطلاعاتی که از برند شما متوجه می شودند در بیو است.

بیو بایدمختصر، مفید و شکیل باشد. در نوشتن بیو از کلمات مختصر و مفید استفاده کنید و مهارت های خود رابرجسته و مخطابان خود را مشخص کنید.

مرحله 3: لاف زدن (در حد اعتدال)

اگر نمی توانید کمی لاف بزنید، نوشتن یک بیوگرافی شخصی چه فایده ای دارد؟ ایجاد اعتبار برای متمایز شدن از سایرین در صنعت حیاتی است. بسته به طول بیو، چند دستاورد حرفه ای را برای جلب اعتماد مخاطب فهرست کنید.

گوگل اکنون بر روی توصیه وب سایت هایی متمرکز شده است که سطح بالایی از تخصص، اقتدار و اعتماد (E-A-T) را نشان می دهند. بنابراین، در مورد پست‌های مهمان، باید تجربیات خود را فهرست کنید و اینکه چگونه شما را واجد شرایط نوشتن در مورد موضوعات می‌کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که روی این تمرکز کنید که چگونه شاهکارهای چشمگیر شما می تواند برای خوانندگان ارزش بیافزاید. به‌جای اینکه پاراگراف‌ها را در مورد اینکه چقدر باحال هستید، به زبان بیاورید، از دیدگاه خواننده فکر کنید و از خود بپرسید: «این کار برای او چیست؟»

بیایید به یک مثال بیوگرافی کوتاه نگاه کنیم. ایان موریس یک نویسنده فناوری است که برای برندهای معروفی مانند CNET و The Mirror نوشته است. بیوگرافی فوربس او، همانطور که در زیر نشان داده شده است، تجربه یک دهه او را در زمینه فناوری به عنوان یک تولید کننده محتوا، جزئیات کارفرمای گذشته و حال او و کارهایی که تاکنون انجام داده است را برجسته می کند.

او در بیوگرافی خود اعتبار خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که نه تنها واجد شرایط نوشتن در زمینه فناوری، بلکه میزبانی برنامه‌های تلویزیونی و پادکست‌ها در این حوزه است. او در مورد خودش صادق است. خوانندگان و مشتریان بالقوه عاشق این نوع چیزها هستند.

نکته: به یاد داشته باشید که بیو یک رزومه نیست. فقط دستاوردهای خود را در بیوگرافی خود فهرست نکنید. در عوض، آنها را توصیف کنید. به یاد داشته باشید که مخاطبان شما ممکن است هیچ ایده ای در مورد دستاوردهای شما نداشته باشند مگر اینکه آنها را به درستی توضیح دهید.

مرحله 4: پاشیدن مقداری شخصیت

شما می توانید از طنز برای بیان شخصیت خود استفاده کنید. یک  بیوگرافی خوب می تواند در ایجاد ارتباط بیشتر و تعامل با آن ها بسیار مؤثر باشد. اطلاعات شخصی از خود بدهید. اطلاعاتی خارج از محل کار مثل موسیقی یا غذایی که دوست دارید، کارهایی که در اوقات فراغت امجام میدهید و یا درباره شهر خود بنویسید.

حساب توییتر کمدین معروف آپارنا نانچرلا ​​توسط مجله TIME به عنوان یکی از 140 فید برتر توییتر سال 2014 انتخاب شد. آی دی او در توییتر با نام او بازی می کند(aparnapkin@). شغل او خندان مردم است و از این راه کسب درآمد می کند. برای خندان مردم و کلا ورود به دنیای کمدی بهتر است کلاس فن بیان و سخنرانی در تهران را در قدم اول بگذرانید. فن بیان قوی باعث می شود کمدین معروف تر و موفق تری شوید و در نتیجه بیوگرافی قوی تری هم داشته باشید.

نکته: طنز همیشه تاثیری ماندگار بر جای می گذارد، پس از آن به نفع خود استفاده کنید! با این حال، مطمئن شوید که در فرهنگ صنعت شما مناسب است. اگر شما یک نویسنده سیاسی جدی هستید، ( اینجا نحوه خرید کتاب، توضیح داده شده است) یک بیوگرافی خنده دار برای مخاطبان شما خوشایند نخواهد بود. لطفا محتاط باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا