جنسی و زناشویی

اثرات بد ازدواج کودکان: پیامدهای بهداشتی که باید بدانید

ازدواج کودکان در بسیاری از نقاط جهان یک مسئله مهم است. طبق تعریف یونیسف، ازدواج کودکان به عنوان یک ازدواج رسمی یا اتحادیه غیررسمی قبل از سن 18 سالگی تعریف می شود. این عمل در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای لاتین رایج ترین است.

آمار نشان می دهد که در آفریقا از هر ده دختر چهار نفر قبل از 18 سالگی ازدواج می کنند. تعداد ازدواج های زیر 18 سال در جنوب آسیا یک در سه است. دلیل اینکه کودکان در سنین پایین ازدواج می کنند بسیار پیچیده و ریشه در فرهنگ وسنن مردم هر منطقه دارد اما یکی از مهم ترین دلایل آن فقر است. بسیاری از خانواده های فقیر کودکان خود را وادار به ازداج زود هنگام می کنند تا باری از روی دوش خانواده کم کنند این درحالی است که بعضی از خانواده در ازای مقداری پول دختران کوچک خود را مجبور به ازدواج با مردان مسن تر از خودشان می کنند.

در برخی موارد، دختران به عنوان بخشی از توافق نامه صلح بین طرف های درگیر ازدواج می کنند. ازدواج کودکان پیامدهای جدی برای پسران و دختران دارد. دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، نسبت به دخترانی که تا بزرگ‌تر شدن صبر می‌کنند، احتمال ترک تحصیل و خطرات سلامتی بیشتری دارند.

آنها همچنین در معرض خطر افزایش خشونت خانگی و اجبار به بارداری اولیه هستند. پسرانی که در سنین پایین ازدواج می کنند نیز ممکن است با خطرات سلامتی مواجه شوند و کمتر مدرسه را تمام کنند.

ازدواج کودکان چه آثار منفی دارد؟

ازدواج کودکان یک مشکل بزرگ در بسیاری از نقاط جهان است. اغلب منجر به رابطه جنسی اجباری، بارداری اولیه و مشکلات سلامتی برای مادر و کودک می شود. علاوه بر این، می تواند باعث شود دختران ترک تحصیل کنند و در آموزش و مهارت های زندگی مهم غافل شوند.

پسرانی که در دوران کودکی ازدواج کرده اند نیز بیشتر در معرض آزار و اذیت همسران خود هستند. ازدواج کودکان نقض حقوق بشر است که باید متوقف شود.

چرا ازدواج کودکان اتفاق می افتد

ازدواج کودکان یک مشکل جهانی است که سالانه میلیون ها دختر را تحت تاثیر قرار می دهد. ازدواج کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که دختری مجبور به ازدواج با فردی که خیلی بزرگتر از او است، می‌شود. این ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله فقر، سنت ها، یا تمایل به کنترل تمایلات جنسی یک دختر.

ازدواج کودکان اغلب توسط والدین یا سایر اعضای خانواده دختر جوان ترتیب داده می شود. در برخی موارد ممکن است در ازای دریافت پول یا خیرات دیگر، به مرد بزرگتر قول داده شود. ازدواج کودکان از بسیاری جهات برای دختران مضر است.

آنها را از کودکی و حق انتخاب با کسی که می خواهند ازدواج کنند محروم می کند. همچنین خطر ابتلای آنها به خشونت خانگی، فقر و سلامت ضعیف را افزایش می دهد. دخترانی که در کودکی ازدواج کرده‌اند نیز در بزرگسالی احتمال ترک تحصیل و مشکل پیدا کردن کار دارند.

راه های زیادی برای جلوگیری از ازدواج کودکان وجود دارد. یکی از راه ها این است که مردم را در مورد آسیب هایی که ایجاد می کند و چرا باید متوقف شود، آموزش دهیم. راه دیگر حمایت مالی از خانواده ها است تا دختران خود را به جای ازدواج با آنها در مدرسه نگه دارند.

علل ازدواج کودکان

وجود سیستم مرد سالاری در بسیاری از مناطق علت وجود افکاری مثل، پایین دانستن ارزش زن که تنها وظیفه آن همسرداری و بچه داری است باعث می شود کودکان دختر خود را در سنین پایین مجبور به ازدواج کنند. در برخی خانواده به دلیل سنت ها  کودکان را در سنین پایین مجبور به ازدواج می کنند تا از آبروی خود محافطت کنند در چنین خانواده هایی معمولا ازدواج فامیلی صورت می گیرد.

در برخی موارد والدین برای اهدافی مانند زندگی بهتر یا پیوند خونی با قبایل و خانوداه های بزرگتر کودکان خود را مجبور به ازدواج می کنند. همان طور که قبلا اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی ازدواج کودکان فقر است. خانواده های فقیر در مواردی از سر ناچاری یا برای کاهش هزنیه های خانواده کودکان دختر خود را مجبور به ازدواج می کنند در واقع در بسیاری موارد آن ها دختران خود را به مردان پوالدار تر می فروشند.

تأثیرات ازدواج زودهنگام در جامعه ما چیست؟

ازدواج زودهنگام یک مشکل بزرگ در جامعه ما است. تاثیرات منفی زیادی هم بر زن و هم بر زن دارد. می تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی، مشکلات مالی و حتی طلاق شود.

مشکلات روانی یکی از شایع ترین عوارض ازدواج زودهنگام است. زن و شوهر ممکن است از اضطراب، افسردگی یا حتی اختلال استرس پس از سانحه رنج ببرند. آنها همچنین ممکن است در برقراری ارتباط با فرزندان خود مشکل داشته باشند.

مشکلات جسمانی یکی دیگر از عوارض رایج ازدواج زودهنگام است. زن و شوهر ممکن است از فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت رنج ببرند. آنها همچنین ممکن است در معرض خطر چاقی یا سایر بیماری های مزمن باشند.

مشکلات مالی یکی دیگر از مسائل بزرگی است که می تواند در ازدواج زودهنگام ایجاد شود. این زوج ممکن است برای پرداخت به موقع صورتحساب‌های خود مشکل داشته باشند یا حتی ممکن است وام‌های خود را نکول کنند. این می تواند امتیاز اعتباری آنها را از بین ببرد و تأیید وام های جدید را در آینده دشوار کند.

طلاق یکی دیگر از واقعیت های غم انگیزی است که می تواند ناشی از ازدواج زودهنگام باشد. زوج هایی که در سنین پایین ازدواج می کنند، بیشتر از آنهایی که صبر می کنند تا بزرگتر شوند، طلاق می گیرند. این می تواند برای زن و شوهر درگیر آسیب عاطفی ایجاد کند.

پیامدهای بهداشتی ازدواج کودکان

سالانه میلیون ها دختر در سراسر جهان مجبور به ازدواج کودکان می شوند. این عمل مضر آنها را از دوران کودکی خود محروم می کند، آنها را در معرض خشونت و آزار قرار می دهد و آنها را در معرض خطر بارداری اولیه و عوارض سلامتی قرار می دهد. ازدواج کودکان نقض حقوق بشر است و پیامدهای مخربی برای زندگی دختران دارد.

در سرتاسر جهان، ازدواج کودکان در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا رایج‌ترین است. در این مناطق، هنجارهای فرهنگی و فقر به این عمل دامن می زند. در برخی فرهنگ ها، ازدواج کودکان به عنوان راهی برای محافظت از باکرگی دختران یا تضمین امنیت مالی آنها تلقی می شود.

اما در واقعیت، ازدواج کودکان دوران کودکی دختران را ربوده و آنها را در معرض خطرات عظیمی قرار می دهد. دخترانی که در کودکی ازدواج کرده اند، بیشتر از همسالان مجرد خود، خشونت خانگی را تجربه می کنند. آنها همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HIV/AIDS و سایر عفونت های مقاربتی (STI) هستند.

عروس‌های کودک اغلب تحصیل را ترک می‌کنند و قدرت کمی در ازدواج خود دارند – شوهر و پدر شوهر شان اغلب با آنها به عنوان دارایی رفتار می‌کنند. در نتیجه، احتمال بیشتری دارد که در طول زندگی خود در فقر زندگی کنند. ازدواج کودکان نیز پیامدهای جدی برای سلامت دختران دارد.

یکی از پیامد های که برای ازدواج زود هنگام برای کودکان دختر دارد بارداری در سنین پایین است. خطرات بارداری زودهنگام بسیار زیاد است. آمار نشان می دهد سالانه ده ها هزار دختر به دلیل بارداری در سنین پایین و خطرات ناشی از آن جان خود را از دست می دهند. احتمال  دچار شدن به بیماری فیستول برای دخترانی که در سن پایین باردار می شوند بسیار زیاد تر است. فیستول یک بیماری است که باعث بی اختیاری مادام العمر می شود و انزوا را برای فرد به همراه دارد. بیماری فیستول به دلیل عبور کردن سر نوزارد قبل از آمادگی مادر از کانال زایمان پیش می آید.

اگر می خواهیم به برابری جنسیتی دست یابیم و همه دختران و زنان را در سراسر جهان توانمند کنیم، باید به ازدواج کودکان پایان داده شود. ما باید با هم کار کنیم – دولت ها، جامعه مدنی، خانواده ها، جوامع، رهبران مذهبی، رهبران سنتی – تا یک بار برای همیشه به این عمل مضر پایان دهیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا