جنسی و زناشویی

علل و آثار ازدواج زودهنگام چیست؟

علل و آثار ازدواج های زودهنگام بسیار و متنوع است. برخی از علل ممکن است فرهنگی یا مذهبی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است عملی تر باشند، مانند ثبات مالی. این اثرات همچنین می تواند دامنه وسیعی داشته باشد، از پیامدهای مثبت مانند افزایش بلوغ تا پیامدهای منفی مانند سلامت ضعیف تر.

یکی از عوامل اصلی ازدواج زودهنگام فقر است. در برخی فرهنگ ها، ازدواج در سنین پایین به عنوان راهی برای فرار از فقر با یافتن شوهری که بتواند از نظر مالی برای همسرش تامین کند، تلقی می شود. این فشار برای ازدواج در سنین پایین می تواند منجر به تصمیم گیری های عجولانه و پشیمانی بعدی شود.

یکی دیگر از دلایل ازدواج زودهنگام، فرهنگ یا مذهب است. در برخی از ادیان والدین فرزندان خود را در سنین پایین مجبور به ازدواج می کنند تا سنت ها و مذهب خود را تقویت کنند. این کار کودکان را تحت فشار قرار می دهد و کودکان را وادار می کند قبل از آمادگی مجبور به ازدوج زود هنگام شوند.

زمانی که کودکان را مجبور به ازدواج در سنین پایین می کنند، دچار نا پختگی و عدم بلوغ کافی نسبت به آن هایی که در سن مناسب ازدواج کرده اند دارند. این ناپختی و عدم بلوغ کامل منجر به این مکشلات متعددی از جمله مشکل در برقراری ارتباط و عدم توانایی حل مسائل دچار می شوند.

مهم است که هر تصمیمی که در مورد ازدواج گرفته می‌شود، با دقت و با در نظر گرفتن تمام مواردی که مستلزم آن است انجام شود.

ازدواج کودکان بیشتر تحت تاثیر چه کسانی است؟

در بسیاری از نقاط جهان، ازدواج کودکان یک امر رایج است. ازدواج کودکان به عنوان هر ازدواج رسمی یا اتحادیه غیررسمی تعریف می شود که توسط یک فرد قبل از رسیدن به سن 18 سالگی منعقد شود. اکثریت قریب به اتفاق ازدواج های کودکان در جنوب آسیا اتفاق می افتد و بیش از نیمی از ازدواج های کودکان در هند اتفاق می افتد.

پاکستان، بنگلادش و نپال نیز نرخ بالای ازدواج کودکان را دارند. عوامل متعددی در شیوع ازدواج کودکان در این مناطق نقش دارند. فقر یکی از عوامل مهم است، زیرا خانواده ها ممکن است دختران خود را در سنین پایین ازدواج کنند تا بار مالی خود را کاهش دهند.

عامل دیگر، هنجار اجتماعی ازدواج های ترتیب داده شده است، که اغلب شامل ازدواج دختران در سنین پایین با خانواده هایی است که به آنها نزدیک یا شناخته شده اند. این می تواند به عنوان راهی برای محافظت از باکرگی و “ناموس” دختران و همچنین اطمینان از ازدواج آنها در یک خانواده خوب در نظر گرفته شود. در برخی موارد ممکن است دختران به منظور حل و فصل بدهی ها یا اختلافات بین خانواده ها ازدواج کنند.

ازدواج کودکان می تواند عواقب منفی شدیدی برای پسران و دخترانی که تحت تأثیر آن قرار دارند، داشته باشد. دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند بیشتر احتمال دارد که تحصیل را ترک کنند و در ادامه زندگی در رسیدن به استقلال اقتصادی مشکل دارند. آنها همچنین نسبت به همسالان مجرد خود بیشتر در معرض خشونت خانگی و تجاوز جنسی در ازدواج خود هستند.

عروس های کودک نیز به دلیل بدن نابالغشان در معرض خطر بیشتری از عوارض سلامتی در دوران بارداری و زایمان هستند. بر اساس گزارش یونیسف، میزان مرگ و میر مادران در میان زنان 15 تا 19 ساله دو برابر بیشتر از زنان بیست ساله است. دختران جوانی که زود ازدواج می کنند نیز با انزوای اجتماعی و محدودیت های آزادی مواجه می شوند. آنها ممکن است مجبور شوند خانه های خود را ترک کنند و با خانواده شوهرشان زندگی کنند، جایی که اگر بخواهند خود را نشان دهند، ممکن است مورد آزار بیشتری قرار گیرند. پسرانی که در سنین پایین ازدواج می کنند نیز ممکن است از عوارض سلامتی و ترک تحصیل رنج ببرند. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد اثرات ازدواج کودکان به طور خاص بر پسران انجام نشده است.

به طور کلی، ازدواج کودکان بر پسران و دختران تأثیر منفی می گذارد و آنها را در معرض خطر مشکلات متعدد جسمی، روانی و اجتماعی در طول زندگی قرار می دهد. در حالی که فقر و هنجارهای فرهنگی به شیوع این عمل مضر کمک می کند، تلاش های هماهنگ دولت ها، سازمان های غیردولتی و جوامع می تواند به کاهش بروز آن کمک کند.

ازدواج زودهنگام چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یکی از مشکلاتی که ازدواج زود هنگام ایجاد می کند این است که زوج ها از نظر عقلی و عاطفی کامل رشد نکرده اند و در مقابله با مشکلات و ناملایمات زندگی آماده نیستند که همین موضوع منجر به طلاق یا ایجاد مشکلات بیشتر در زندگی می شود.

علاوه بر این، ازدواج زودهنگام نیز می تواند منجر به مشکلات مالی شود. این زوج ممکن است هنوز شغلی را نداشته باشند و در نتیجه برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه می شوند. علاوه بر این، ازدواج زودهنگام می تواند بر روابط شخصی فشار وارد کند، زیرا ممکن است دوستان و اعضای خانواده احساس کنند که در حال عقب ماندن هستند.

علل ازدواج زود هنگام

1-علل مذهبی یا فرهنگی. در برخی مذاهب (مثل اسلام) ازدواج زود هنگام یک فضیلت است!

2- برخی تحت تأثیر هیجانات دوران نوجوانی قرار گرفته و برای رسیدن به معشوق خود ازدواج می کنند.

3- یکی دیگر از علت های ازدواج زود هنگام فقر خانواده است. بعضی خانواد ها به علت فرق نمی توانند هزینه های فرزندان خود را تأمین کنند و به همین دلیل آن ها را مجبور به ازدواج می کنند.

4- گاهی وقت ها بعضی خانواده ها برای حفظ ناموس و پاکدامنی فرزندان خود در سنین پایین آن ها را مجبور به ازدواج می کنند.

5- در دنیای امروزکه روابط محدودیتی خاصی ندارند به علت عدم آموزش کافی جنسی، در برخی موارد بارداری غیر منتظره رخ می دهد که نوجوانان را مجبور به ازدواج می کند.

نتیجه

با وجود این واقعیت که ازدواج کودکان در حال حاضر در بسیاری از کشورها غیرقانونی است، این عمل به دلایل مختلف ادامه دارد. فقر غالباً یک نیروی محرکه ازدواج کودکان است، زیرا والدین ممکن است دختران خود را مزدوج کنند تا تعداد نانخورها را کاهش دهند. در برخی از فرهنگ ها، ازدواج کودکان به عنوان راهی برای محافظت از پاکی و شرافت دختران تلقی می شود. عقیده بر این است که با ازدواج آنها قبل از رسیدن به سن بلوغ، کمتر احتمال دارد که درگیر رابطه جنسی قبل از ازدواج شوند.

دخترانی که در سنین جوانی ازدواج کرده اند نیز احتمال ترک تحصیل و مشکلات بهداشتی ناشی از بارداری های اولیه را دارند. ازدواج کودکان اغلب منجر به یک زندگی مشکل برای دختران درگیر می شود. آنها به احتمال زیاد خشونت خانگی را تجربه می کنند و در استیفای حقوق خود در خانواده مشکل دارند. دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، تجربه دوران کودکی و فرصت های رشد شخصی را نیز از دست می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا