سلامتی

بچه ها به نکات تغذیه ای گوش میکنند تا انرژی بدن شما را تامین کند

تغذیه مناسب برای تامین مواد مغذی ضروری بدن برای سالم ماندن مهم است. ویتامین ها، مواد معدنی و تعادل غذاها نیز می توانند به عملکرد خوب بدن شما کمک کنند. در اینجا، اطلاعاتی به اشتراک گذاشته میشود تا بتوانید مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید تا احساس قدرت و انرژی کنید.

چرا باید سالم غذا بخورم؟

تغذیه سالم یکی از کارهایی است که می توانید برای مراقبت از سلامت ذهنی، عاطفی، جسمی و روحی خود انجام دهید. خوب غذا خوردن، خواب کافی و ورزش می تواند به بدن و مغز ما کمک کند تا تمام کارهایی که می خواهیم انجام دهیم را انجام دهد! غذا همچنین می تواند راهی عالی برای ارتباط با دوستان، خانواده، جامعه و فرهنگ باشد.

تغذیه سالم به چه معناست؟

تغذیه سالم برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. به طور کلی، این شامل عمدی بودن در مورد مواد غذایی و مواد مغذی مصرفی و توجه به آنچه بدن شما به شما می گوید. تمرین روتین های غذایی متعادل و شهودی (گوش دادن به بدن خود، غذا خوردن در هنگام گرسنگی و توقف در هنگام سیری) از سنین پایین می تواند به شما کمک کند تغذیه مورد نیاز خود را دریافت کنید. تمرکز بر تغذیه متعادل و سالم همچنین می تواند خطر ابتلا به مواردی مانند دیابت، بیماری قلبی و حتی برخی سرطان ها را کاهش دهد.

برخی از نکات تغذیه سالم که می توانم امتحان کنم چیست؟

  • برای تامین انرژی از غذاهایی با ترکیبی از کربوهیدرات ها استفاده کنید (این شامل کربوهیدرات های حاوی فیبر مانند سبوس، آجیل و سبزیجات، کربوهیدرات با نشاسته مانند لوبیا، نان، سیب زمینی و برنج و کربوهیدرات با قند مانند میوه و شیر) است؛
  • مصرف چربی های سالم از منابع مختلف (مانند ماهی، تخم مرغ، لبنیات، بادام، گردو، آجیل برزیلی، تخمه آفتابگردان، ذرت، کانولا یا روغن آفتابگردان)؛
  • پروتئین کافی برای رفع نیازهای بدن (مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات، توفو، سیتان، تمپه و غیره) دریافت کنید.
  • برای داشتن سیستم گوارشی سالم از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید (مانند غلات کامل، بلغور جو دوسر، عدس، نخود و غیره)؛
  • مراقب غذاهای حاوی قند و نمک زیاد باشید؛
  • با نوشیدن آب هیدراته بمانید؛
  • غذاها و غذاهای جدید را امتحان کنید و طعم های مختلف را تجربه کنید؛
  • از آنچه می خورید لذت ببرید!

آیا می توانم در هر اندازه ای سالم باشم؟

مردم اغلب رژیم گرفتن را شروع می کنند زیرا فکر می کنند باید شکل یا اندازه خاصی داشته باشند. متأسفانه، بسیاری از پیام‌هایی که در رسانه‌ها نمایش داده می‌شوند، ارزش کاذبی را برای ظاهر قائل هستند که می‌تواند باعث ایجاد احساس شرم و انگ شود. در حقیقت، هر بدنی محدوده وزن طبیعی خود را دارد و سلامتی در هر اندازه ای امکان پذیر است. بدن و وزن شما نیز می تواند در طول زمان در نوسان باشد و این مشکلی ندارد. همه و هر بدنی منحصر به فرد است، بنابراین آنچه برای یک فرد سالم است ممکن است برای دیگری سالم نباشد.

گیاهخواری به چه معناست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شخصی ممکن است گیاهخواری یا خوردن بیشتر وعده های غذایی گیاهی را انتخاب کند، از جمله دلایل محیطی، فرهنگی، مذهبی یا اخلاقی. در حالی که گیاهخواری می تواند یک انتخاب سالم باشد، مهم است که مطمئن شوید که تنوع مناسبی از غذاها و مواد مغذی را دریافت می کنید. همچنین انواع مختلفی از رژیم های غذایی بدون گوشت یا کاهش گوشت وجود دارد که عبارتند از:

افرادی که از گوشت پرهیز می کنند (مثلاً آفت خوار)؛

  • افرادی که از هر گونه گوشت و ماهی اجتناب می کنند اما همچنان لبنیات و تخم مرغ می خورند (یعنی گیاهخواران lacto-ovo)؛
  • افرادی که از تمام گوشت، ماهی و محصولات لبنی اجتناب می کنند اما همچنان تخم مرغ می خورند (یعنی گیاهخواران تخم مرغی)؛
  • افرادی که از تمام گوشت، ماهی و تخم مرغ اجتناب می کنند اما همچنان لبنیات می خورند (یعنی lacto-ovo گیاه خواران)؛
  • افرادی که هیچ غذایی حاوی فرآورده های حیوانی (به عنوان مثال vegan) نمی خورند.

این به شما بستگی دارد که نوع رژیم غذایی بدون گوشت را انتخاب کنید که برای زندگی و ارزش های شما منطقی باشد. هر آنچه را که انتخاب می کنید، مهم است که مطمئن شوید نیازهای تغذیه ای بدن خود را برآورده می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذاها و/یا مواد مغذی خاص، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی است که به شما کمک می کند تا ماهیچه های قوی داشته باشید و گلبول های قرمز سالم را تولید کنید. بسیاری از غذاها حاوی آهن هستند، از جمله گوشت قرمز، کره بادام زمینی، آجیل، دانه ها، اسفناج، غلات کامل، میوه های خشک، نان غلات کامل و غیره. دریافت نکردن آهن کافی می تواند میزان اکسیژن را در بافت های بدن کاهش دهد و باعث احساس خستگی یا کم انرژی شود. اگر نگرانی، سوالی دارید یا می خواهید در مورد مصرف مقدار مناسب آهن بیشتر بدانید، می توانید با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

چرا سلامت استخوان مهم است؟

شما بیشتر تراکم استخوان خود را در دوران کودکی تولید می کنید. برای ایجاد استخوان های قوی و حمایت شده، مصرف کلسیم و فعال ماندن بسیار مهم است. بسیاری از غذاها حاوی کلسیم هستند، از جمله ماهی، سبزیجات برگدار، لبنیات، حبوبات، بادام و غیره. مصرف نکردن کلسیم کافی می‌تواند منجر به پوکی استخوان (بیماری که استخوان‌های شما را نازک و ضعیف می‌کند تا راحت‌تر بشکنند) در سنین بالاتر منجر شود. اطمینان از دریافت کلسیم کافی در حال حاضر می تواند این خطر را کاهش دهد.

اگر در مورد سلامتی خود نگرانی دارید، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا انتخاب های آگاهانه ای در مورد غذا داشته باشید و برنامه ای برای احساس سلامت، قوی و پرانرژی ارائه دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا