روانشناسی

حقیقتی که طرز فکر شما را در مورد زندگی تغییر می دهد

چه چیزی را به عنوان مهمترین وقایع زندگی خود به یاد می آورید؟ آیا آنها همانهایی بودند که برنامه ریزی کرده بودید، یا به نظر می رسید که کاملاً به دلیل شانس، تصادف یا تصادف رخ داده اند؟

همه می توانند حداقل یک داستان را تعریف کنند که در آن اتفاقی واقعاً بزرگ یا واقعاً وحشتناک بدون هشدار قبلی رخ داده است. وقتی به چنین تجربه ای از گذشته خود فکر می کنید، در نهایت چگونه به تفسیر آن رویداد رسیدید؟ آیا آن را به عنوان سرنوشت در نظر گرفتید؟ آیا احساس کردید که با هدفی بالاتر مطابقت دارد؟

شاید تصمیم گرفتید از یک اتاق در خانه خود به اتاق دیگر بروید و با فنجان قهوه، لپ تاپ و تلفن همراه شوید. هر چقدر که سعی کردی آن را بگیری، فنجان از دستت لیز خورد و باعث شد تعادلت را از دست بدهی. پایین می روی، مچ پایت به طرز دردناکی زیر سرت می پیچد. در هنگام بازی اتفاقی می افتد و آسیب می بینید. بهترین سایت فروش اسباب بازی– وسیله بازی به اشتباه زیر پایتان می شکند و نیاز دارید که پای خود را بخیه کنید. چند ساعت بعد، شما در یک گچ قرار می گیرید که برای چند هفته آینده مجبور به استفاده از عصا هستید تا مچ پا بهبود یابد.

ممکن است در همه اینها معنای پنهانی ببینید. شاید در حالی که در مرکز پزشکی منتظر مراقبت از مچ پای خود بودید، فردی که در اتاق انتظار کنار شما بود، دوست دوستی است که مدت هاست گم شده بود. با الهام از برقراری ارتباط مجدد، دوباره در تماس هستید، قدمی که در غیر این صورت انجام نمی‌دادید. آیا سرنوشت شما را به سمت این شخصی که زمانی برای شما مهم بوده است بازگرداند؟

دو عاملی که بر درک شانس تأثیر می گذارد

اتفاقات تصادفی در زندگی می توانند در هر مکان و به هر شکلی رخ دهند. کارل تیگن و آلف بوره کانتن (2022) از دانشگاه اسلو پیشنهاد کردند که غیرقابل پیش بینی بودن آنها کیفیت بسیار بدی به آنها داد. مردم ترجیح می دهند بدانند چه چیزی در انتظارشان است، زیرا “رویدادهای غیر تصادفی ثبات و نظم را به زندگی ما می آورند.” به همین دلیل است که قبل از رفت و آمد صبحگاهی خود به اطلاعات مربوط به پیش بینی آب و هوا و شرایط ترافیکی توجه زیادی می کنید. میل به پیش‌بینی حتی به محققانی هم تعمیم می‌یابد که «با تعهد خود به پیش‌بینی‌ها و تبیین‌های علّی مغرضانه هستند و از این رو در باز کردن جعبه تصادف پاندورا تردید دارند»

شاید این نیاز به تحمیل نظم بر هرج و مرج مردم را به تزریق معنا به ماهیت زیگزاگ رویدادهای زندگی واقعی سوق دهد. می‌خواهید باور کنید که مچ پا آسیب دیده باید نتیجه یک طراحی بزرگ باشد تا شما را با یک دوست قدیمی دور هم جمع کند. همانطور که به مجموعه ای از رویدادها و تجربیاتی که زندگی شما را تشکیل می دهند فکر می کنید، قبلاً از چند تا از این معانی برای ارائه یک نوع داستان منسجم استفاده کرده اید؟ به همان اندازه مهم، چه چیزی باعث شد که در وهله اول تصادفی به نظر برسند؟

اگرچه ممکن است این یک سوال واضح به نظر برسد، اما طبق گفته تیم نروژی، رویدادهایی که به احتمال زیاد تصادفی به نظر می رسند، ناگهانی یا “خارجی” رخ می دهند. زمان نیز مهم است. تیگن و کانتن معتقد بودند که آغازها باید بیشتر تحت تأثیر شانس باشند تا پایان.

نویسندگان با آزمایش این عوامل در یک سری از هفت آزمایش (بر روی نمونه های آنلاین و کارشناسی)، سناریوهایی را ابداع کردند که هم از نظر ناگهانی و هم از نظر زمان متفاوت بودند. ابتدا با نگاهی به زمان بندی، یکی از محرک های آزمایشی آنها در اینجا آمده است:

تصور کنید درباره دو دانشجوی دختر ایوی و الن به شما می گویند که چندین سال با هم دوست هستند. اولین بار همدیگر را در فروشگاه لباس دیدند (بهترین سایت های خرید پوشاک) و در مورد مناسب بودن یک پیراهن با هم صحبت کردند. کدام یک از این دو جمله محتمل تر به نظر می رسد؟

آ. دوست شدن ایوی و الن کاملا تصادفی بود.

ب این اتفاقی نبود که ایوی و الن با هم دوست شدند.

شما کدام را انتخاب کردید؟ اگر (الف) را انتخاب کنید، امتیازی برابر با 61 درصد از نمونه کسب کرده اید، که از این ایده حمایت می کند که به نظر می رسد شروع یک رویداد ناشی از شانس است.

حالا بقیه سناریو را بخوانید:

ایوی و الن دیگر با هم دوست نیستند. کدام یک از این دو جمله محتمل تر به نظر می رسد؟

آ. این کاملا تصادفی بود که دوستی به پایان رسید.

ب اتفاقی نبود که این دوستی به پایان رسید.

آیا تعجب خواهید کرد که بدانید اکثریت قریب به اتفاق (81 درصد) (ب) را انتخاب کردند؟ به یاد داشته باشید که هیچ دلیلی برای پایان دوستی ذکر نشده است. با این حال، مردم، و شاید شما نیز، پایان‌ها را به‌عنوان شروعی می‌بینید که حتی اگر شانس می‌توانست بر نتیجه تأثیر بگذارد. شاید ایوی دچار یک تصادف وحشتناک شد و پایان آن هیچ ربطی به رابطه آنها نداشت.

محققان نروژی با اضافه کردن ناگهانی به معادله، سپس از مردم خواستند تا در مورد احتمال مقایسه‌هایی مانند این قضاوت کنند:

به نظر شما کدام یک از این اظهارات در مورد شغلی است که به طور ناگهانی شروع شده است؟

آ. حرفه من به عنوان مشاور فناوری کاملاً تصادفی شروع شد.

ب حرفه من به عنوان مشاور فناوری تصادفی شروع نشد.

با توجه به اینکه 75 درصد نمونه جایگزین (الف) را انتخاب کردند، احتمالاً بر اساس یافته‌های این مطالعه، شانس را علت می‌دانید. این شروع ناگهانی ممکن است نتیجه یک استراحت خوش شانس باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا