روانشناسی

متغیرهایی که بر زمان تسلط بر زبان تأثیر می گذارند

در حال حاضر، باید مشخص باشد که تخمین واحدی از زمان لازم برای یادگیری یک زبان خارجی وجود ندارد که برای همه صدق کند. افراد مختلف اهداف و انگیزه های متفاوتی دارند و رویکردی که برای یادگیری زبان در پیش می گیرند ممکن است کارآمدترین روش نباشد. تشدید این مشکل این واقعیت است که یادگیری برخی از زبان ها بسیار سخت تر از سایرین است. ویژگی افراد باهوش

برای زبان آموز مشتاق علاقه مند به یک ایده بسیار کلی از مدت زمانی که سطوح مختلف تسلط ممکن است طول بکشد، منابع مناسبی وجود دارد. بیایید به چهار منبع تخمین زمان نگاه کنیم.

Pimsleur حدس می‌زند چقدر طول می‌کشد تا زبان جدید بیاموزید

پل پیمسلور یک زبان شناس کاربردی بود که سیستم یادگیری زبان Pimsleur را توسعه داد و نام او در فرهنگ دانشگاهی و عامه به طور گسترده ای شناخته شده است. بر اساس تخمین های او، فردی که مایل است از هر گونه تلاشی برای صحبت کردن یا نوشتن یک زبان صرف نظر کند، می تواند در 100 تا 150 ساعت خواندن مطالب مرتبط با رشته کاری خود را بیاموزد. فردی که به آنچه Pimsleur آن را «شایستگی متعادل» می‌نامد می‌خواهد، می‌تواند با مطالعه شش ساعت در هفته به مدت دو سال، «تسلط معقول» به دست آورد. حافظه فعال

«تسلط تحصیل کرده»، که Pimsleur به معنای توانایی درک بیشتر مردم، خواندن تقریباً هر چیزی بدون کمک فرهنگ لغت، و نوشتن با ظاهری سبک بود، حداقل به یک سال و نیم نیاز داشت. با این حال، حداقل یک سال از آن زمان را می‌توان در غوطه‌وری کامل صرف کرد و در کشوری زندگی کرد که تقریباً به طور انحصاری به این زبان صحبت می‌شود.

تخمین‌های Pimsleur ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما شایان ذکر است که او در سال 1976 درگذشت. سیستم‌های یادگیری زبان از آن زمان تاکنون راه طولانی را طی کرده‌اند، بنابراین منطقی است که فرض کنیم تخمین‌های او برای زبان‌آموز مدرن تا حدودی بالاست.

موسسه خدمات خارجی مشکل را برآورد می کند

FSI تخمین هایی را برای مدت زمان لازم برای رسیدن به طبقه بندی آنها با استفاده از یادگیری FSI ارائه می دهد. تخمین‌های FSI میانگین ساعت‌هایی است که یک انگلیسی‌زبان بومی برای دستیابی به «تسلط کاری حرفه‌ای» در یک زبان مشخص می‌شود.

فرض بر این است که انگلیسی زبان مادری هیچ پیشینه ای در هیچ زبانی غیر از انگلیسی ندارد. بر این اساس، FSI برآوردهای خود را بر اساس دشواری یک زبان خاص برای یک انگلیسی زبان مادری سازماندهی می کند.

طبقه بندی دشواری FSI به چهار دسته تقسیم می شود. در اینجا خلاصه‌ای از تخمین‌های زمانی FSI برای رسیدن به “تسلط کار حرفه‌ای” آمده است.

ارتباط نزدیک با انگلیسی: زبان های رده I: تقریباً 600 تا 750 ساعت

مشابه زبان انگلیسی: زبان های دسته دوم: تقریباً 900 ساعت

متفاوت از انگلیسی: زبان های دسته III: تقریباً 1100 ساعت

بسیار متفاوت از انگلیسی: زبان های رده چهارم: تقریباً 2200 ساعت

مانند تخمین های Pimsleur، تخمین FSI با هشدارهایی همراه است. برجسته ترین آنها روشی است که دوره های FSI توسط آن برگزار می شود. دانش‌آموزان FSI در کلاس‌های درس همراه با کتاب‌های درسی آموزش داده می‌شوند، و غوطه‌ور شدن در جامعه بومی زبانان بخشی از برنامه درسی نیست. علاوه بر این، دوره ها شش ساعت در روز و پنج روز در هفته برگزار می شود.

متغیرهای دیگری که بر زمان روان شدن تأثیر می گذارند

دامنه توجه افراد محدود است، و در حالی که محدودیت ها در بین افراد متفاوت است، افراد بسیار کمی می توانند به طور موثر در یادگیری یک موضوع به مدت شش ساعت در روز شرکت کنند. به احتمال زیاد بسیاری از ساعات آموزشی به دلیل بی توجهی یا فرسودگی هدر رفته است. به سهم خودم، من فکر می‌کنم تا زمانی که زبان‌آموز از مواد و روش‌های مناسب برای خود استفاده کند، می‌توان در زمان بسیار کمتری به سطح بسیار قوی از تسلط دست یافت.

یکی از آخرین هشدارها در مورد FSI این است که کاملاً مشخص نیست “تسلط کاری حرفه ای” چیست. دلیل این امر دو مورد است. اولاً، FSI هرگز به طور عمومی معنای این را تعریف نکرده است. ثانیاً، حتی اگر این کار را انجام دهند، این تعریف بر اساس حرفه فرد به شدت متفاوت خواهد بود. یک دیپلمات به واژگان و مهارت های دستوری بسیار متفاوتی نسبت به یک شاعر یا یک مهندس شیمی نیاز دارد.

به نوبه خود، بر اساس تجربه شخصی و عقل سلیم، «تسلط کار حرفه ای» را چیزی بین B2 یا C1 در مقیاس CEFR تفسیر می کنم. البته، این سؤال جالبی را باز می کند: آیا CEFR تعداد ساعات لازم برای رسیدن به سطحی از تسلط بر زبان را تخمین می زند؟ همانطور که معلوم است، آنها انجام می دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا