روانشناسی

توصیه های روان شناس برای هوشمندسازی مدارس در سال تحصیلی جاری

تمامی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف در یک بلاتکلیفی در زمینه کرونا و همچنین نگرانی هایی در مورد از دست دادن یادگیری و فرسوده شدن دانش آموزان در مدارس کل کشور بودند.ولی بینش های تحقیقات روانشناسی میتواند به حداکثر رساندن میزان یادگیری در زمانهای مطالعه محدود نیز کمک موثری داشته باشد.

هانا هاسمن، استادیار روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز، با همکارانش در دانشگاه ایالتی کلرادو در مقاله‌ای همکاری کرد که یافته‌های بیش از 100 مقاله تحقیقاتی را ترجمه می‌کند تا به دانش‌آموزان و معلمان چارچوبی راهنما و نکات عملی برای استفاده بهینه از زمان مطالعه ارائه دهد. این توصیه ها همچنین به مشکلات رایج مرتبط با فرآیند مطالعه می پردازند.

هاسمن گفت: برای استفاده موثر از زمان مطالعه، باید بدانید چه چیزی را مطالعه کنید و این محتوایی است که هنوز آن را درک نمی کنید.

شاید این موضوع تا حدودی بدیهی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می دهد که مردم واقعا در درک آنچه می دانند و آن طور که شما فکر می کنید نمی دانند، خوب نیستند.

در واقع، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که یادگیرندگان به طور مداوم در درک مطالب از کلاس ها بیش از حد اعتماد به نفس دارند، به ویژه زمانی که بتوانند به راحتی همراه با آموزش دنبال کنند، یا اگر احساس می کنند با مفاهیم آشنا هستند. اما یادآوری، توضیح یا تشخیص نمونه هایی از همان مفاهیم بعداً در طول آزمایش، وضعیت بسیار متفاوتی است.

برای مطالعه موثر، دانش آموزان باید با دقت بیشتری چگونگی خود ارزیابی یادگیری خود را با شرایط واقعی که تحت آن مورد آزمایش قرار می گیرند، مطابقت دهند. اما به نظر نمی رسد که این اتفاق به طور طبیعی رخ دهد، حتی برای دانش آموزانی که تجربه آزمون زیادی دارند.

اولین گام در این چارچوب، صبر کردن، به این معنی است که دانش‌آموزان باید از قضاوت در مورد یادگیری خود خودداری کنند تا زمانی که محتوا دیگر از زمان مواجهه اولیه در ذهن آنها تازه نباشد. این بسیار مهم است زیرا آزمون ها به جای حافظه کوتاه مدت، یادگیری و درک بلند مدت را ارزیابی می کنند. مرحله دوم، تولید، به این معنی است که مطالعه باید بر یادآوری فعال و استفاده از اطلاعات تمرکز کند تا بررسی غیر فعال محتوا.

اغلب افراد وقتی درس می خوانند بلافاصله یادداشت های خود را بیرون می آورند یا فیلم های درسی را دوباره تماشا می کنند، اما کاری که می خواهید انجام دهید این است که یک برگه سفید کاغذ بردارید و سعی کنید پنج نکته اصلی درس قبلی را بنویسید، یا سعی کنید هر مشکلی را از حافظه حل کنید.

هاسمن می‌گوید معلمان می‌توانند استراتژی‌های مطالعه فعال را نیز در فعالیت‌های کلاس درس بگنجانند، و مهم است که این رویکرد را با تاخیر زمانی همراه کنیم.

او گفت: “معلمان اغلب در پایان روز چند سوال می پرسند تا مطمئن شوند که دانش آموزان سخنرانی را درک کرده اند، اما در واقع زمان مناسبی برای بررسی نیست.” کاری که ما باید انجام دهیم این است که تا سخنرانی بعدی منتظر بمانیم و با سؤالات شروع کنیم تا ببینیم دانش‌آموزان چه چیزهایی را از کلاس قبلی به خاطر می‌آورند، نه اینکه در حین بررسی آن مطالب را به آنها یادآوری کنیم.»

در این مقاله آمده است: معلمان می توانند فرم پیش فرض بازبینی را در کلاس های درس خود ایجاد کنند و هدف آن ها باید ارائه فعالیت هایی باشد که با قالب آزمون تا حد ممکن مطابقت داشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که همه دانش آموزان به جای چند داوطلب، در فرآیند تولید مشارکت داشته باشند. این استراتژی ها باید همیشه با گام سوم در چارچوب، یعنی ارزیابی کامل و صحیح پاسخ های دانش آموزان همراه باشد.

هاسمن می‌گوید که دانش‌آموزان اغلب در تشخیص دقیق بودن پاسخ‌هایشان مشکل دارند، بنابراین معلمان باید مواردی را برای بهبود مشخص کنند. کتاب‌های درسی همچنین می‌توانند برای هر سؤال مروری که ارائه می‌کنند، پاسخ‌های مشخص، همراه با توضیحات قوی، ارائه دهند. اما مهم است که سؤالات مروری همیشه شامل یادآوری برای دانش‌آموزان باشد که قبل از بررسی پاسخ‌ها، ابتدا خودشان به آنها پاسخ دهند.

بسیاری از برنامه های یادگیری آنلاین گزینه هایی را برای دانش آموزان فراهم می کنند تا هنگام کار بر روی سوالات تمرینی برای دریافت اشارات کلیک کنند. اما هاسمن می گوید دانش آموزان اغلب تمام اشارات را بلافاصله برای رسیدن به پاسخ کلیک می کنند و این می تواند اثربخشی مطالعه آن ها را کاهش دهد.

و در آخر، هاسمن همچنان امیدوار است که اگر دانش آموزان روش انتظار-تولید-اعتبارسنجی را یاد بگیرند، امکان دارد که به تغییر رویکردهای آنها در مورد مطالعه کمک کند که بدون صرف زمان بیشتری از زندگی پرمشغله‌شان، مزایای یادگیری را به حداکثر برسانند

او گفت: «دانش‌آموزان نباید از این توصیه‌ها بترسند یا نگران این باشند که تغییر نحوه مطالعه آن‌ها کار سنگینی است. “اینها واقعاً فقط ترفندهای کوچکی هستند که می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.”

ویژگی های مدارس هوشمند

  1. تقویت هوش دانش آموزان
  2. ایجاد درک عمیق در دانش اموزان
  3. بهبود تکنیک های درسی
  4. ایجاد سازمان آموزشی در حال رشد
  5. انتقال دانش با بیشترین پتانسیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا